در عصر فناوری امروز، موبایل از جمله وسایلی است که حواس رانندگان کامیون را پرت می‌کند و باعث حوادث جبران‌ناپذیری می‌شود. در روزگار ما، اینکه ببینیم بسیاری از افراد پشت فرمان خودروی خود در حال کار با موبایل هستند دیگر به موضوعی عادی تبدیل شده است.

پرت شدن حواس رانندگان کامیون همیشه به خاطر عدم توجه به مقابل خود و توجه آن‌ها به صفحه موبایل نیست و انواع مختلفی دارد. اما وقتی صحبت از پرت شدن حواس و تصادفاتی با تعداد تلفات و زخمی‌های بالا می‌شود، خواه ناخواه فکر ‌می‌کنیم احتمالاً حواس راننده‌ کامیونی به موبایل خود پرت شده و تصادف بزرگی را پدید آورده است.

انواع پرت شدن حواس رانندگان کامیون

پرت شدن حواس رانندگان کامیون به طور کلی به سه بخش تقسیم می‌شود:

پرت شدن حواس رانندگان کامیون به طور تصویری: این موقعیت زمانی رخ می‌دهد که در زمان تصادف یا اندکی قبل از آن، راننده به جاده نگاه نمی‌کند.(برای آشنایی با 5 عامل خطرآفرین در جاده کلیک کنید)

پرت شدن حواس رانندگان کامیون به طور دستی: وقتی ارتباط دست راننده با فرمان کامیون و یا پای او با پدال‌های کنترل کامیون قطع می‌شود، این موقعیت خطرناک اتفاق افتاده است. این اتفاق باعث می‌شود سرعت واکنش راننده به شدت پائین بیاید.

پرت شدن حواس رانندگان کامیون به طور شناختی: این مورد شامل موقعیت‌هائی است که راننده تمرکز ذهنی خود را به رانندگی از دست می‌دهد. مثلاً پشت فرمان شروع به رویاپردازی می‌کند.

تکنولوژی چطور حواس رانندگان کامیون را پرت می‌کند!

 

بیشترین موارد پرت شدن حواس رانندگان کامیون

با وجود موارد بالا، در دنیای امروز، پرت شدن حواس تصویری رانندگان عمدتاً بیشترین سهم را در تصادفات خطرناک به خود اختصاص می‌دهد. مواردی مثل ارسال پیام کوتاه حین رانندگی، صحبت کردن با موبایل، صحبت کردن با مسافران، خوردن یا آشامیدن، خواندن، توجه به آینه و درست کردن موی سر، تنظیم کردن پخش و رادیو خودرو، عدم توجه به جلو، تماشای تصادفات، ساختمان‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی و . بیشترین عواملی است که باعث می‌شود حواس راننده از جاده پرت شود.( برای دریافت کارت سلامت کامیونداران کلیک کنید)

در تحقیقاتی که صورت گرفت مشخص شد عامل 80 درصد تصادفات پرت شدن حواس رانندگان است. اما واقعیت این است که سهم تکنولوژی در پرت کردن حواس رانندگان بسیار بسیار نگران‌کننده‌تر از سایر عوامل است. تحقیقات نشان داده، ارسال پیام کوتاه حین رانندگی تا 23 برابر شانس تصادفات مرگبار را بالا می‌برد.

آیا می‌دانستید؟
اگر با سرعت 88 کیلومتر در حال حرکت باشیم و 5 ثانیه سرگرم ارسال پیام کوتاه باشیم، در این 5 ثانیه طول یک زمین فوتبال را طی کرده‌ایم.

تکنولوژی چطور حواس رانندگان کامیون را پرت می‌کند!

 

استفاده از دستگاه‌های مسیریاب نیز حواس رانندگان کامیون را پرت می‌کند

با پیشرفت و گسترش فناوری، امروزه استفاده از دستگاه‌های مسیریاب برای رانندگان بسیار متداول شده است. نگاه کردن به این دستگاه‌ها و کار با آن‌ها یا حتی کار با نرم‌افزارهای موبایلی مسیریاب باعث می‌شود حواس رانندگان کامیون از جاده پرت شده و جان خود و دیگر افراد جامعه را به خطر بیندازند. مطالعات نشان داده استفاده از دستگاه‌های مسیریاب خودروئی تا 9 برابر شانس تصادفات شدید را افزایش می‌دهد. امروزه شرکت‌های سازنده مسیریاب در تلاشند تا با ساخت نسل جدید دستگاه‌ها نیاز به نگاه کردن به دستگاه‌ها را حذف کنند و پیام‌ها را با صدای بلند برای رانندگان بخوانند تا خطرات به حداقل برسد.( اگر شما هم به عنوان راننده کامیون با شرایط سخت دوری از خانواده دست و پنجه نرم می‌کنید راه حل‌های ما را بخوانید)

در سال‌های اخیر جریمه‌ها و مجازات‌های سنگینی در سرتاسر جهان، برای رانندگان متخلفی که با عدم توجه به قانون با جان و مال افراد بازی می‌کنند وضع شده است، اما نکته تامل‌برانگیز اینجاست که تا ما، افراد جامعه نخواهیم به قانون احترام بگذاریم و به جان خود و دیگر انسان‌ها اهمیت دهیم، هیچ ت بازدارنده‌ای نمی‌تواند در این راستا راهگشا باشد. پس خود ما رانندگان هستیم که باید به قوانین پایبند باشیم. به امید روزی که هیچ انسان با خطای انسانی جان خود را از دست ندهد.

 


آسان بار رانندگان ,حواس ,کامیون ,راننده ,توجه ,می‌شود ,حواس رانندگان ,رانندگان کامیون ,برای رانندگان ,دستگاه‌های مسیریاب ,پیام کوتاه ,حواس رانندگان کا منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

ایران ارشیتکت کار هایپر وان | وبلاگ آموزشی و سرگرمی مرجع کنکور ایران سفر به کل دنیا با دوچرخه آوای دانش دستنوشته ها